tisdag, april 22, 2008

Fråga via Messenger på min blog

Det är fantastiskt kul när någon kontaktar mig på Messenger genom min blog. Då känns det verkligen att det finns någon där på andra sidan som läser det man skriver då och då. Idag hände det för andra gången men den här gången var jag på lunch och kunde inte svara :-(

Frågan handlade om hur man estimerar uppgifter i en sprintplanering i Scrum och om man bör dela upp estimaten för en uppgift i implementation respektive i test.

På Sprint Definition Meeting (som man har innan Sprint Planning Meeting) kommer teamet överens med produktägaren vilka product backlog items man ska implementera under den kommande sprinten. Dessa bryter sedan teamet ner till uppgifter under sprintplanneringen och varje uppgift estimeras. Dessa uppgifter ska estimeras utifrån ett sedan tidigare definierat klart-begrepp där det i min värld absolut ingår test!

Så säg att "Klart" för ett specifikt team betyder "Kodat, Verifierat, Granskat, Incheckat", ja då ska estimatet på 5 story points innebära att det är just kodat, verifierat, granskat och incheckat. Om klart-begreppet istället är "Kodat & Incheckat" (vilket det är för många utvecklare) så har man aktivt valt att lägga test utanför sprinten.

Det kan så klart också vara helt okej att lägga test utanför sprinten. Om man tex har en testavdelning och en testprocess som är implementerad och fungerar bra så tycker jag inte att man ska riva den och flytta in testresurserna i teamen. I alla fall inte initialt, utan då tycker jag att man ska anpassa sig till det man har och se till att man ökar kvaliteten på sina leveranser till testavdelningen tex genom testdriven utveckling.

John, hoppas att det här var svar på frågan du ställde på messenger och om inte är det bara att du hör av dig igen!

Inga kommentarer: