måndag, januari 12, 2009

Dags för Windows 7

I helgen laddade jag ner Windows 7 och installerade på min bärbara dator. Först gav jag mig på en uppgradering men eftersom att det är Windows 7 Ultimate och jag bara har Windows Vista Enterprise så fungerade det inte. Full install var dock väldigt smidig. Bara att mounta imagen och sedan installera direkt från Vista. Hela gamla innehållet på C-disken sparades i en katalog som döptes till Windows.old.

Sedan var det dags för installation av Office Ultimate och då dök det hittills enda problemet upp. Sedan länge har jag haft Daemon Tools som favoritprogram för simulering av cd-drive men den installationen fungerade inte. Datorn hamnade bara i en oändlig omstarts-loop…

Efter en stunds letande hittade jag en rekommendation att använda PowerISO tillsammans med Windows 7 och det visade sig fungera alldeles utmärkt. Än så länge har jag inte sett några begränsningar i den gratisversion som jag laddade ner.

Installationen av Office funkade perfekt. Jobbets version av F-secure, anslutning till domänen på och konfigurering av Outlook fungerade också smidigt.

Beta 1 av Windows 7 finns publikt tillgänglig för nerladdning samt genom ett msdn-abonnemang. Den helt publika länken kommer att finnas tillgänglig tills de kommer upp till 2,5 miljoner nerladdningar och installationen slutar fungera efter den 1 augusti 2009. Men innan dess har ju i alla fall beta 2 kommit så då får man ta resan en gång till.

Hittils så är känslan av Windows 7 bara positiv. Den känns mycket smidigare och snabbare än Vista. Har faktiskt otroligt liten koll på vad som är nytt men det lär visa sig...

Inga kommentarer: