söndag, april 10, 2011

Flight Challenge - Sprint 2

Efter fem timmar i luften är jag klar med sprint två. Är nu klar med MainView där man väljer användare och kan skapa nya användare, MyFriendaView där man listar alla sina vänner och kan lägga till nya vänner samt en påbörjad FriendPanormaView som visar all info om en vän. En av kontrollerna i panoramavyn ska innehålla bilder kopplade till vännen. Till den vyn har jag också lagt till en CameraCaptureTask som används för att ta en ny bild. Jag har dock ingen aning om hur jag ska kunna visa upp den bild som tagits så det får bli ett uppdrag för uppehållet i Chicago. Roten i min objektmodell är en lista av User-objekt. Den listan sparas också ner när applikationen deaktiveras och laddad när den aktiveras. Efter stoppet i Chicago med tillgång till Internet så blev koden för att ta en bild med hjälp av CaptureCameraTask enligt följande:

private void AddNewPicture()
{
var cameraCaptureTask = new CameraCaptureTask();
cameraCaptureTask.Completed += cameraCaptureTask_Completed;
cameraCaptureTask.Show();
}

void cameraCaptureTask_Completed(object sender, PhotoResult e)
{
if (e.TaskResult == TaskResult.OK)
{
var image = new BitmapImage();
image.SetSource(e.ChosenPhoto);
SelectedFriend.Images.Add(image);
}
}

Efter mellanlandningen i Chicago var jag dock tvingad att ge upp. För lite ström och för lite utrymme i planet satte stopp för FlightChallenge denna gång. Jag tänkte dock fortsätta med projektet så jag återkommer!

Inga kommentarer: